TIPS KESIHATAN CARA ISLAM

[TIPS KESIHATAN] MAKAN DAN MINUM SECARA BERPADA-PADA. PILIH MAKANAN YANG BETUL. CARA ISLAM.


Disegi cara minum dan makan, Islam mempunyai tatacara yang jelas bagi mengelakkan kesan yang tidak baik dari kebiasaan yang bertukar menjadi amalan. Walapun perkara ini nampak remeh namun natijahnya sangat besar.

Islam melarang umatnya meminum air secara sekali gus atau terus-menerus di dalam satu bekas yang berisi air. Sebaliknya sunat membaca Bismillah dan mengucapkan Alhamdulillah serta hendaklah diminum dengan dua atau tiga teguk.

Larangan itu berasaskan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud "Jangan minum terus-menerus seperti cara binatang minum. Tetapi minumlah dua teguk, dua teguk dan tiga teguk, tiga teguk. Dan baca bismillah apabila kamu minum dan baca alhamdulillah apabila selesai meminumnya." (Riwayat Imam Al-Tarmizi)


Makanan yang disediakan juga hendaklah dipastikan kebersihannya, dibasuh dengan cara yang betul dan dimasak dengan sempurna. Jangan mengendalikan masakan makanan untuk juadah keluarga keluarga dan orang lain secara sambil lewa tanpa mengambil kira kesan dan risikonya selepas itu.

Makanlah sekadar mencukupi asalkan dapat berdiri untuk bekerja kerana keadaan lapar juga boleh mematahkan semangat bekerja. Isi perut hendaklah dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu 1/3 untuk makanan , 1/3 untuk minuman dan 1/3 lagi untuk pernafasan sehingga jiwa menjadi baik dan bersih.



Rasulullah SAW bersabda "Tiada satu tempat yang dipenuhkan oleh anak Adam yang lebih mencelakakan dirinya selain daripada perutnya. Memadailah untuk anak Adam itu beberapa suap makanan untuk menegakkan tulang belakangnya (bagi menahan kelaparan dan untuk berdiri beribadah). Jika itu tidak dapat dipertahankan, maka hendaklah bahagikan perut kepada tiga bahagian, satu untuk makanan, satu untuk minuman dan satu lagi kosongkan untuk bernafas."( Riwayat Ahmad dan Tirmizi)

Akal yang cergas berkait rapat dengan badan yang sihat. Badan yang sihat berkait rapat dengan amalan makanan dan pemakan yang seimbang. Perpatah Arab yang berbunyi `Akal yang sihat adalah dari badan yang sihat’


Perbetulkan tanggapan bahawa kekuatan tubuh adalah disandarkan kepada banyaknya makan tetapi yang sebetulnya pengambilan yang seimbang menjadi faktor pembinanya.

Mengambil makanan dengan kuantiti yang sedikit tetapi kerap adalah lebih baik berbanding dengan makan makan yang banyak secara sekali gus. Hidangan sewaktu berbuka puasa adalah cabaran yang menjadi realitinya.

Rasulullah SAW bersabda “ Barang siapa yang berada dalam keadaan badan yang sihat, aman dalam penghidupannya dan memiliki makanan seharian yang cukup maka seolah-olah dunia ini miliknya.” ( Riwayat at Tirmizi)


APA ITU CHIA SEED
===============
[x] bukan ubat
[x] bukan supplement
[x] bukan vitamin

TETAPI IA ADALAH

[+] makanan organik
[+] super food
[+] sejenis bijirin

••Kebaikan Chia Seeds••
[^-^] 5x Ganda lebih Kalsium daripada Susu
[^-^] 7x Ganda lebih Vitamin C daripada buah Oren
[^-^] 2x Ganda lebih Antioxidant berbanding buah Blueberry
[^-^] 3x Ganda lebih Zat Besi daripada Bayam
[^-^] 8x Ganda lebih Omega 3 daripada Ikan Salmon
[^-^] 2x Ganda lebih Potassium daripada Pisang
[^-^] Melancarkan sistem pencernaan
[^-^] Menstabilkan gula dalam darah
[^-^] Meningkatkan tenaga & kadar metabolisma
[^-^] Membantu mengurangkan berat badan
[^-^] Mengenyangkan
[^-^] Mengurangkan kolestrol
[^-^] Melindungi jantung
[^-^] Membantu pembentukkan & menguatkan tulang
[^-^] Kulit lebih sihat & berseri
[^-^] Sangat membantu wanita hamil dalam membekalkan protein dan tenaga
[^-^] Menambah susu badan
[^-^] Menguatkan minda
[^-^] Meningkatkan sistem imun
[^-^] Arthritis
[^-^] Membuang toksin dalam badan
[^-^] Membantu masalah berdengkur
[^-^] Membantu masalah sakit tumit dan sakit sendi
[^-^] Mengurangkan stress
[^-^] Bebas gluten

Jom 1 keluarga 1 Aryza Chia Seed
Makanan kesihatan untuk anda sekeluarga


ARYZA CHIA SEED KUALITI PREMIUM FRESH FROM MEXICO...PASTIKAN ANDA MEMILIH BIJIAN CHIA YANG BERMUTU UNTUK ANAK2 ANDA.

Buat Belian sekarang...untuk rebut harga combo...Lebih banyak Belian lebih murah juga ada FREEGIFT 1 pouch bag untuk setiap pembelian 2 botol ARYZA CHIA SEED..

HOTLINE HQ


Pembelian secara terus di website kami...

KLIK 👇


Pembelian Atas Talian

(pembayaran melalui online banking/kad kredit/debit)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...