Kebaikan ARYZA Chia Seed

ARYZA Chia Seed adalah makanan semulajadi yang sesuai setiap ahli keluarga, lelaki mahupun perempuan. Jika diamalkan dalam jangka masa panjang ia dapat membantu mengurangkan risiko kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, kanser, strok, gout dan lain-lain penyakit yang berpunca daripada pemakanan. Ia juga sangat sesuai untuk ibu mengandung dan ibu berpantang dan ibu yang menyusukan anak. Ia juga sesuai untuk individu sensitif gluten dan kekurangan G6PD.



Antara kebaikan ARYZA Chia Seed adalah seperti berikut:

Superfood. 
ARYZA Chia Seed  mengandungi 5x ganda kalsium berbanding susu, 2x ganda antioksida berbanding beri biru, 2x ganda kalium berbanding pisang, 8x ganda Omega-3 berbanding ikan salmon, 3x ganda zat besi berbanding bayam , 7x ganda vitamin C berbanding buah oren dan 15x ganda magnesium berbanding brokoli. Ia juga mengandungi protein, serat dan pelbagai mikronutrien. Biji chia bebas daripada bahan kimia, steriod, zero kolesterol dan merupakan makanan semulajadi

Mudah disediakan. 
Hanya rendam dalam minuman atau tabur dalam makanan.

Melancarkan  sistem pencernaan. 
ARYZA  Chia Seed mampu menyerap air sehingga menjadi agar-agar (Lapisan luar chia diperbuat daripada lendir larut air, polisakarida bukan kanji (NSP), yang membengkak sehingga beberapa kali dan memperoleh seperti gel) dan mengandungi kandungan serat yang tinggi. Oleh itu, ia melancarkan pergerakkan makanan dalam sistem pencernaan dan membantu membuang toksin dalam badan. Amat sesuai untuk mengatasi masalah sembelit.

Kenyang lebih lama.
Biji chia mengembang 10 kali ganda daripada saiz asal apabila ia direndamkan dalam air. Malah, ia kekal kembang di dalam perut. Maka, ia akan memberikan rasa kenyang yang lebih lama dan dapat mengawal selera makan. 

Menstabilkan gula dalam darah. 
ARYZA Chia Seed mempunyai indeks glisemik yang rendah. Oleh itu ia membantu mengimbangkan paras glukosa dalam darah dan amat sesuai dijadikan sebahagian daripada diet pesakit kencing manis (tahap 1 dan tahap 2)

Meningkatkan tenaga dan kadar metabolisma. 
ARYZA Chia Seed mengandungi kandungan protein yang tinggi. Dalam 28g biji chia mengandungi 4.4g protein. Maka ia boleh dijadikan sebahagian daripada  sumber tenaga harian. ARYZA  Chia Seed sesuai untuk golongan vegetarian dan pengamal diet alkins. Chia seed juga sesuai dimakan sejam sebelum workout sebagai sumber protein.

Menurunkan tekanan darah.
Omega-3 dalam ARYZA Chia Seed juga berfungsi menurunkan tekanan darah. Oleh itu ia amat sesuai untuk pesakit darah tinggi. Tekanan rendah menjadi rendah kerana biji chia merendahkan kolesterol dalam salur darah yang mengawal atur gula dalam darah.

Menurunkan kadar kolesterol dan melindungi jantung.
ARYZA  Chia Seed mengandungi Omega-3 yang melindungi jantung dengan mengurangkan kolesterol dan mengurangkan tekanan darah. Biji Chia terkenal dengan makanan kaya Omega-3 yang mampu menurunkan kadar kolesterol. Serat dalam chia seed juga membantu mengurangkan kolesterol dalam darah. 100g  biji chia menyediakan kira-kira 8.83 mg atau 55% daripada tahap harian diperlukan niasin. Niacin membantu mengurangkan tahap LDL-kolesterol dalam darah. Di samping itu, ia menambah aktiviti GABA dalam otak yang seterusnya membantu mengurangkan kebimbangan dan neurosis.

Membantu mengurangkan berat badan. 
ARYZA  Chia Seed boleh mengembang sehingga 10x ganda berbanding saiz asal. Oleh itu,  ia boleh memberikan rasa kenyang yang lebih lama dan mengurangkan ketagihan gula. Zat zink dalam chia seed membantu menghasilkan hormon leptin, iaitu hormone yang mengawal selera makan.

Membantu pembentukkan dan menguatkan tulang.
ARYZA  Chia Seed mengandungi kandungan kalsium yang tinggi dan boron. Kedua-dua zat ini diperlukan untuk pembentukkan tulang serta mengekalkan kekuatan tulang. Maka, ia amat sesuai untuk ibu mengandung, ibu yang menyusukan anak, dan kanak-kanak.

Mencegah osteoporosis.
Zat kalsium ARYZA  Chia Seed membantu menguatkan tulang dan gigi. Malah, zat tambahan seperti magnesium dan fosforus yang terdapat dalam biji chia membantu meningkatkan ketumpatan tulang. Oleh itu, biji chia dapat mencegat osteoporosis warga emas.





Kulit lebih sihat dan berseri.
ARYZA  Chia Seed mengandungi antioksida dan vitamin C. Antioksida diperlukan untuk mengantikan sel kulit yang rosak dan menghalang keradangan kulit. Vitamin C pula membantu membaiki sel yang rosak dan merangsang pembentukkan kolagen.

Membantu pembentukkan otak dan sistem saraf
Kandungan Omega-3 yang tinggi dalam ARYZA Chia Seed membantu pembentukkan otak dan sistem saraf pada bayi dan perkembangan otak pada kanak-kanak. Oleh itu, otak kanak-kanak akan lebih cergas dan seterusnya membantu proses pembelajaran mereka.


Meningkatkan keimunan badan.
Gabungan Vitamin C, antioksida dan Omega 3 dalam ARYZA Chia Seed mampu melindungi bayi, kanak-kanak dan dewasa daripada radikal bebas dan seterusnya mengurangkan risiko daripada terkena jangkitan dan demam. Bahkan, dengan diet dan rutin harian yang sihat, ARYZA Chia Seed mampu mencegah penyakit kanser jika diambil secara konsisten.


Membantu pembentukkan tisu organ dan otot.
ARYZA Chia Seed kaya dengan sumber protein. Protein diperlukan untuk mengantikan sel rosak, membina sel baru dan membentuk tisu organ dan otot.

Meningkatkan konsentrasi.
Omega-3 dan antioksida dalam ARYZA Chia Seed membantu membinaan sel membran. Sel membran yang sihat akan menyebabkan pemindahan maklumat dalam sistem saraf lebih cepat. Ini termasuk meningkatkan memori dan kadar tumpuan. kuantiti yang mencukupi omega-3 dalam diet boleh menjadi penting untuk perkembangan normal dan kematangan sistem saraf pada bayi dan kanak-kanak.

Merawat anemia.
Salah satu punca anemia adalah kekurang zat besi. ARYZA Chia Seed mengandungi kandungan zat besi yang tinggi. Zat besi yang diperlukan untuk pembentukkan sel darah merah.

biji chia Aryza Chia Seed

Mengawal masalah gout.
Penurunan berat badan, kolesterol dan tekanan darah normal mengurangkan asid urik dalam badan. Aryza Chia Seed membantu dlm penurunan berat badan, kolesterol dan tekanan darah. Biji chia juga menstabilkan gula dalam darah. Aryza Chia Seed juga membantu menyingkirkan toksik punca GOUT melalui proses detoks.

Menggurangkan arthritis (sakit sendi).
Kandungan Omega 3 dalam ARYZA Chia Seed mampu mengurangkan keradangan sendi. Malah, biji chia mempunyai kalsium yang menguatkan tulang.

Menggurangkan lenguh badan.
Pengambilan ARYZA Chia Seed dalam diet secara konsisten dapat menggurangkan lenguh badan dan sakit sendi.

Menggurangkan senggugut.
Omega-3 dalam ARYZA Chia Seed dapat menggurangkan senggugut semasa haid.

Menambahkan susu ibu.
Susu ibu adalah gabungan antara air, protein dan lemak. Biji chia mengandungi protein dan Omega-3 (sejenis lemak baik) yang membantu meningkatkan susu badan jika ibu mengambil air yang mencukupi (sekurang-kurangnya 2-3L sehari)






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...