Wajib pakai SUNBLOCK walau hari hujan walau hari mendung

Pernah dengar mitos bahawa kita tidak memerlukan pelindung matahari pada hari-hari hujan?



Adakah anda salah seorang yang menyebarkannya? Mari kita selongkar jawapan yang tersembunyi kepada masalah kulit anda dan mungkin dapat menyelamatkan nyawa anda!

Mari kita mulakan dengan bagaimana matahari memberi kesan kepada kulit kita.

Sinar matahari dipancar ke bumi sebagai campuran gelombang UVA dan UVB. Terdedah kepada UVB berlebihan boleh menyebabkan sunburn manakala sinaran UVA akan bergerak lebih jauh ke dalam kulit.

HUJAN ATAU MENDUNG, SINAR MATAHARI SENTIASA HADIR WALAUPUN IA TIDAK KELIHATAN

Begitu juga jika anda berada di rumah atau di pejabat sepanjang hari, jika terdapat tingkap yang hadir, anda akan terdedah kepada sinaran matahari.

Kulit yang kaya dengan Melanin sering dikaitkan dengan mitos sinaran matahari.

Melanin adalah pigmen yang terdapat di sel-sel lapisan luar kulit anda yang dipanggil epidermis. Melanin melindungi kulit anda dari sinaran ultraviolet matahari. Tidak kira berapa banyak melanin yang ada di kulit, ia tetap "berfungsi" untuk menghindari kesan-kesan negatif matahari seperti sunburn, pengurangan keanjalan kulit, kesan penuaan pramatang dengan cara kedutan, kulit kendur, dan bintik gelap.



Salah satu masalah kulit yang selalu kita dapati adalah tanda gelap dan hiperpigmentasi. Mana-mana trauma kepada kulit menyebabkannya menjadi lebih terdedah kepada kesan negatif matahari. Gagal menggunakan pelindung matahari yang berkualiti boleh menyebabkan tanda-tanda gelap yang tinggal di sekitarnya bulan, kadang kala! Ia berfungsi sebagai penghalang untuk meminimumkan trauma yang berlaku dari matahari. Lebih teruk, pendedahan itu berkumpul dan membawa kepada tanda gelap yang degil dan penuaan awal dan kerosakan kulit.

Penyelidikan mencadangkan bahawa jika anda mempunyai kulit gelap atau kaya melanin, anda sudah mempunyai kadar setara SPF 13 semulajadi sepanjang masa. Oleh itu, mereka dengan warna kulit yang lebih gelap akan mengambil 13 kali lebih lama untuk dibakar sinaran matahari daripada seseorang tanpa apa-apa SPF secara semula jadi.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna orang yang mempunyai kulit yang kaya melanin akan kebal kepada kerosakan sinar matahari. Sebenarnya, jika dibandingkan dengan rakan kulit putih mereka, wanita dengan kulit warna mempunyai kadar kematian yang tinggi disebabkan pelbagai jenis kanser kulit. Pencegahan lewat dan sikap tidak endah adalah penyebab utama kepada jumlah kematian.



ARYZA BOLD BRIGHT CREAM SPF30/PA++


Untuk melindungi kulit anda dari sinar matahari yang jahat ini anda boleh mendapatkan sunscreen protection keluaran Aryza. Aryza Bold Bright Cream mempunyai SPF30/PA++ diperkaya dengan minyak chia seed yang mempunyai banyak kebaikan kepada kesihatan kulit.

Dari akibat bagaimana kita menjaga bumi akhirnya ia memburukkan kehidupan manusia sejagat. Sumber hijau terjejas. Matahari menjadi sesuatu perkara yang perlu kita lindungi diri kita daripadanya dan lebih lagi berbanding sebelum ini.

Ini bermakna ya, apabila ia mendung di luar, matahari masih ada melakukan tugasnya dan oleh itu, kita masih perlu melakukan kerja dan melindungi kulit kita.

Intinya adalah kita mesti mendidik diri kita sendiri dan menjadi proaktif mengenai kesihatan kita. Ia harus menjadi sebahagian daripada rutin harian kita semua untuk memakai perlindungan matahari. Pastikan anda memilih sunscreen protection yang berupaya melindungi kulit wajah anda sehingga
SPF30. Untuk penggunaan harian sapukan Aryza Bold Bright Cream ke wajah dan leher dengan perlahan secara bulatan selepas membersihkan wajah anda.

Anda mungkin berminat: Aryza Bold Bright Cream

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...